Page 43 - G

Basic HTML Version

Yazının önceki kısımlarında belir-
tildiği üzere Avrupa 2020 Stratejisi,
esas olarak tüm dünyayla birlikte
Avrupa’yı da sarsan 2008 Küresel
Ekonomik Krizinin hemen ertesinde
bu krize bir yanıt niteliğinde oluş-
turulmuştur. Fakat niteliği itibariyle
kendisi bir ekonomik krize önlem
olarak ortaya çıkan 2020 Strate-
jisi, Yunanistan’dan başlayıp tüm AB
geneline yayılan 2009 Euro Bölgesi
Borç Krizi karşısında büyük oranda
etkisiz kalmıştır. Yunanistan, İrlanda,
İspanya, Portekiz, Güney Kıbrıs Rum
Yönetimi gibi söz konusu krizden en
ağır şekilde etkilenen ülkeler, kriz-
den bir an önce çıkmak adına Avrupa
2020 Stratejisi’nde akılcı, sürdürüle-
bilir ve kapsayıcı büyümeye ilişkin
olarak belirlenen hedefleri göz ardı
ederek farklı tedbirlere yönelmişler-
dir. Bu durum, krizden kurtulmayı
kısa vadede en önemli hedef ola-
rak belirleyen Avrupa 2020 Strateji-
Bununla birlikte, akıllı büyüme temel
hedefine bağlı olarak uygulamaya
konan “Yenilikçilik Birliği”, “Hare-
ket Halinde Gençlik” ve “Avrupa için
Dijital Gündem” isimli üç başat giri-
şimle halkın, Birliğin karşılaştığı
iklim değişikliği, küresel ısınma, sal-
gın hastalıklar, enerji yetersizliği gibi
önemli sorunlara ilişkin duyarlılı-
ğının arttırılması, Birlik üyesi ülke-
lerde bulunan gençler arasındaki
iletişimin ülkeler arası eğitim faali-
yetlerinin uyumlaştırılması ve nite-
lik olarak birbirine yakınlaştırılması
yoluyla geliştirilmesi ve Birlik vatan-
daşlarının teknolojik gelişmelerden
en üst seviyede faydalandırılması
amaçlanmaktadır.
Sürdürülebilir büyüme hedefi ise,
AB’yi kaynakları dahaetkinveverimli
kullanan, daha çevreye duyarlı politi-
kalar geliştiren ve daha rekabetçi bir
ekonomiye dönüştürmeyi amaçla-
maktadır. Diğer bir deyişle, Avrupa
2020 Stratejisi, ikinci temel hedefi
olan sürdürülebilir büyüme ile eko-
nomik büyümeyi çevresel duyarlılı-
ğın en üst safhada olduğu bir çerçe-
vede yürütmeyi ilke edinmekte, bu
yolla kaynak israfını önleyerek hem
söz konusu kaynağın yeni istihdam
olanaklarının yaratılmasında kulla-
nımını hem de Birliğin dünya sahne-
sindeki ekonomik rekabetçiliğini art-
tırmayı hedeflemektedir. Bu nedenle,
“temiz ve verimli enerji”, “iklim deği-
şikliği” ve “rekabet edebilirlik”, söz
konusu temel hedefin vurgu yap-
tığı üç esas alan olarak ortaya çık-
maktadır. Küresel anlamda ülke-
leri son dönemde en çok sıkıntıya
sokan sorunlardan biri olan çevresel
sorunlara karşı Birliğin geliştirdiği
bir nevi refleks olan sürdürülebi-
lir büyüme hedefinin kuramsal çer-
çevesi içerisinde, ilk olarak 2008’de
açıklanan AB Enerji ve İklim Pake-
ti’nde yer verilen ve “20/20/20
İklim Hedefleri” olarak özetlenebi-
lecek bir öncelikli hedef yer almak-
tadır. Buna göre, Avrupa 2020 Stra-
tejisi sürdürülebilir büyüme hedefi
altında sera gazı salınımının en az
%20 oranında azaltılması, Birli-
ğin enerji tüketiminde yenilenebilir
enerjinin payının %20’ye yükseltil-
mesi ve %20 oranında enerji verim-
liliği sağlanması gibi alt hedefler
içermektedir. Ayrıca, Avrupa 2020
Stratejisi, ”Kaynakları Verimli Kulla-
nan Avrupa” ve “Küreselleşme Çağı
için Sanayi Politikası” adlı başat giri-
şimlerle, söz konusu temel hedef
bünyesinde düşük-karbonlu bir eko-
nomik modele geçiş yapılması sure-
tiyle kaynakların etkin ve verimli
kullanılması, bu sayede rekabetçili-
ğin arttırılması ve Birlik genelindeki
sınai yapı ve anlayışın yeni dönemin
getirdiği koşullar ve zorunluluklar
çerçevesinde yeniden ele alınması
yoluyla gerekli dönüşümün sağlan-
ması hedeflenmektedir.
Son temel hedef olan kapsayıcı
büyüme hedefi, üye ülkelerde yük-
sek istihdamı kalıcı hale getirerek
iktisadi, sosyal ve bölgesel uyumu
yüksek bir Birlik Ekonomisi yaratma
amacını taşımaktadır. Avrupa 2020
Stratejisi, bu hedefe ulaşmak için
Birlik Vatandaşlarını eğilim ve yete-
neklerine göre mesleki iş kollarına
yönlendirmek, istihdamı arttırmaya
yönelik eğitim programlarını günün
koşullarına uyumlu hale getirmek,
sosyal güvenlik sistemlerini geliş-
tirme yoluyla işsizliği azaltma gibi
çalışmaların gerekliliğine işaret
etmiştir. Bu yolla herkesin arzu ettiği
bir iş sahibi olduğu, işsizlik kay-
naklı sosyal sorunların çözüldüğü,
istihdamı yüksek bir Birlik Ekono-
misi yaratılması amaçlanmaktadır.
Söz konusu temel hedefe bağlı ola-
rak iki öncelikli hedef bulunmakta-
dır. Bu öncelikli hedefler; 20-64 yaş
arası aktif nüfusun istihdam oranı-
nın %75’e çıkarılmasını ve 20 mil-
yon insanın yoksulluktan kurtarı-
larak ulusal yoksulluk sınırı altında
yaşayan AB Vatandaşlarının sayısı-
nın %25 azaltılmasını kapsamak-
tadır. Ayrıca, “Yeni Beceri ve İşler
için Gündem” ve “Yoksulluğa Karşı
Avrupa Platformu” başat girişimle-
riyle, işgücü piyasalarının moderni-
zasyonu yoluyla istihdam oranları-
nın ve Birliğe özgü sosyal modellerin
gücünün arttırılması ve işsizlik ve
sosyal dışlanmayla mücadele yoluyla
sosyal bütünleşmenin sağlanması
amaçlanmaktadır.
Komisyon Başkanı Barroso’nun da
belirttiği üzere söz konusu hedefler,
nihai amaçları doğrultusunda bir-
birine bağlı olup, hedeflerin hayata
geçirilmesi aşamasında üye ülke-
lere de sorumluluk yüklenmiştir.
Bu şekilde üye ülkeler arasında var
olan farklılıkların, hedeflerin uygu-
lanması noktasında zafiyet yarat-
ması ihtimalinin önüne geçilmesi
hedeflenmiş ve ülkelere hedeflerin
kendilerine özgü koşullar doğrultu-
sunda uygulanması açısından esnek-
lik tanınmıştır. Öte yandan Avrupa
2020 Stratejisi, Lizbon Stratejisi’nin
aksine öngörülen hedeflerin hayata
geçirilmesi açısından AB Kurum-
ları arasında kesin bir işbölümüne
giderek her kuruma ayrı birer görev
yüklemiş, bu açıdan ortaya çıkması
muhtemel kurumsal karışıklıkların
önüne geçmeyi amaçlamıştır.
UYGULAMADA AVRUPA 2020 STRATEJİSİ
GÜMRÜK MÜŞAVİRİ |
46
41