Page 42 - G

Basic HTML Version

• AB ülkelerindeki istihdam oranla-
rının ve ortalama çalışma saatlerinin
ABD ve Japonya gibi gelişmiş ülkeler-
dekine kıyasla düşük kalması,
• Avrupa genelinde nüfusun hızla
yaşlanması ve faal işgücünün azal-
maya başlaması.
Görüleceği üzere, AB söz konusu
yapısal sorunları dolayısıyla küre-
sel ekonomi sahnesinde rekabetçilik
alanında geriye düşmeye başlamıştır.
ABD, Japonya, Çin ve Hindistan gibi
ülkelerle rekabet etmenin yeni eko-
nomik koşulları benimsemek ve söz
konusu koşulların beraberinde getir-
diği sorunlara yeni politika önerileri
üretmekten geçtiğinin farkına varan
AB, bilgiye ve teknolojik atılıma
dayalı ekonomik büyüme olgusuna
önem vermeye başlamıştır. Bununla
birlikte AB, dengeli ve yeterli büyüme
için Ar-Ge faaliyetlerine daha fazla
kaynak ayırmaya yönelerek, çevresel
sorunların çözümlenmesinin ve çev-
reyle barışık bir ekonomik gelişimin
ana ekseninde yer aldığı sürdürüle-
bilir büyüme kavramını gündemine
almıştır.
Tüm bu hususlar göstermektedir ki
AB, hedeflerine ulaşmakta açık bir
şekilde başarısız olan Lizbon Stra-
tejisi’nin kötü mirasından kurtul-
mak, orta ve uzun vadede 2008 krizi-
nin etkilerini silmek ve küreselleşen
ekonomik düzende yapısal sorun-
larından arınarak güvenilir bir eko-
nomik aktör haline gelmek amacıyla
Avrupa 2020 Stratejisi’ni, 10 yıllık
süreç için temel politika metinlerin-
den biri olarak benimsemiştir.
Yazının önceki bölümünde bahse-
dilen nedenler AB’nin yeni döne-
min genel ekonomik konjonktü-
ründe karşılaştığı temel sorunların
hülasasını oluşturmuş, dolayısıyla
Avrupa 2020 Stratejisi’nin içeriğine
doğrudan etki etmiştir. Bu nedenle-
dir ki, Avrupa 2020 Stratejisi, ortaya
koyduğu hedefler çerçevesinde söz
konusu sorunlara yönelik olarak
hem üst düzeyli bir politik metin
hem de uygulama alanında gerçekçi
ve somut öneriler sunan bir paket
olarak tasarlanmıştır.
İyimser, daha iyimser ve kötümser
üç ekonomik senaryo öngörüsünden
hareketle Avrupa 2020 Stratejisi,
krizden çıkmayı temel kısa vadeli
hedefi olarak belirlemişse de orta
ve uzun vadede bunun yeterli olma-
dığının, Birliğin yapısal sorunlarının
çözümü yoluyla kriz öncesi durum-
dan daha da iyi bir seviyeye ulaş-
manın gerekli olduğunun altını çiz-
miştir. Bu kapsamda Avrupa 2020
Stratejisi’nde; akıllı büyüme, sür-
dürülebilir büyüme ve kapsayıcı
büyüme olmak üzere 3 temel hedef,
bu üç temel hedefe bağlı 5 öncelikli
hedef ve bu hedeflerin birer yansı-
ması olan 5 alt hedef belirlenmiştir.
Ayrıca, söz konusu üç temel hedefin
uygulama noktasında somutlaştırıl-
ması amacıyla 7 başat girişim belir-
lenmiştir.
İlk temel hedef olan akıllı büyüme
hedefi, değişen koşullara ayak
uydurma amacından hareketle bilgi
ve yeniliğe dayalı bir Birlik ekono-
misi kurma amacı taşımaktadır. Akıllı
büyüme hedefi, yenilikçiliği ve bil-
giyi Birliğin önümüzdeki dönemde
yakalaması hedeflenen yeterli eko-
nomik büyümenin ön koşulu olarak
görmekte, bundan dolayı Birlik ülke-
lerindeki eğitim seviyesinin iyileşti-
rilmesini, Birlik vatandaşlarının eği-
tim seviyelerinin yükseltilmesini ve
Ar-Ge çalışmalarına daha fazla kay-
nak ayrılması yoluyla yeniliklere ve
yaratıcılığa açık bir ekonomik model
oluşturulmasını hedeflemektedir. Bu
itibarla, söz konusu üst hedefe bağlı
olarak Strateji’de iki öncelikli hedef
öngörülmüştür. Bunlardan ilki, Bir-
lik genelinde okulu erken bırakan-
ların oranının %10’a düşürülmesi
ve 30-34 yaş arası yükseköğrenim
mezunu nüfus oranının en az % 40
seviyesine yükseltilmesi alt hedefle-
rini içeren eğitimsel atılımlara iliş-
kin öncelikli hedef ve bir diğeri,
GSYH’nin %3’ünün Ar-Ge faaliyet-
lerine ayrılmasını öngören Ar-Ge
öncelikli hedefidir.
AVRUPA 2020 STRATEJİSİNİN GENEL İÇERİĞİ
GÜMRÜK MÜŞAVİRİ |
46
40