Page 63 - G

Basic HTML Version

• Gümrük ile ilgili 36 ay eğitim veren
üniversite var. Gümrük mevzuat ve
prosedürler bu okul mezunları tarafın-
dan yerine getirilmektedir.
• Gümrük Müşavirliği mesleği birebir
bize benzemiyor. Bu işi yapan danış-
manlar söz konusu.
• Beyanlar dolaylı ve doğrudan olmak
üzere Brokerler, Acenteler ve ilgili
Gümrük Danışman/Müşavirleri eliyle
yapılmakta. Beyan eden sadece ne tür
beyanda bulunduğunu kendisi belirt-
mektedir. Vergi mükellefi ilgili şirket-
ler olabileceği gibi doğrudan Beyanda
bulunan da olabilmektedir. %90
beyanlar doğrudan temsil ile yapıl-
maktadır.
• Gümrüğe yapılan beyanların büyük
kısmının arka planında Gümrük Müşa-
virleri var.
• Güven esasına dayalı bir sistem var.
Kimsenin bilerek yanlış yapmayacağı
anlayışı hakim olduğundan ceza mef-
humu yok diyebiliriz.
• Eksik Vergi ve Yanlış Tarife bakımın-
dan oluşabilecek hatalara kasıt olma-
dığı sürece cezai müeyyide uygulana-
mıyor. AB mevzuatında ceza gerektirir
bizdeki gibi, Gk.241, 234, söz konusu
değil. Sadece düzenleyici maddeler
var.
• Vergi ve ceza bakımından mütesel-
sil sorumluluk yok. Beyannamelerde
müşavirin imzası yok, müşavir çok
büyük ekseriyetle kendi adına ve hesa-
bına değil firma adına beyan ettiğin-
den, müteselsil sorumluluğu bulun-
muyor. Aktarma transit NCTS üzerinden
basit GTIP ler birleştirilerek yapılıyor.
• AB mevzuatı çerçevesinde işlem
yapılıyor. Sık sık mevzuat değişikliği
yok haftalık rapor geliyor.
• İthalat işlemlerinde risk kriteri var
fakat sadece toplam ithalatta %2 olup,
%98 muayene tespit yapılmıyor. 1000
beyannameden 10 tanesi kırmızı hatta
muayene olabiliyor.
• Kırmızı hatta 3. Ülke, Uzakdoğu orjinli
eşya kavramı yok. Hangi ülkeden gel-
diği önemli değil, ürünün kendisi kri-
teri oluşturuyor.
• AB üyesi 28 ülke arasında gümrük
söz konusu olmadığı gibi beyanname
verme durumu da mevcut değil.
• Beyanname hazırlanıp sistem üze-
rinden gönderildikten itibaren bir tuşa
basma süresi içerisinde sonuçlanıyor.
Kırmızı hatta olmayan işler ki toplam
işlemlerin %98’i 1 gün içerisinde biti-
yor. Kırmızı muayene sevk edilen itha-
latlar maksimum bir haftada neticele-
niyor. Kırmızı hatta düşen durumlarda
firmalara data bankasında not verili-
yor.
• Gümrük İşlemleri Atlas programı
üzerinden yapılıyor.
• Fiziki olarak beyanname ve evrak
verme zorunluluğu yok.
• Gümrükte onay servisi gibi bir durum
da mevcut değil. Dolayısıyla AEO olan
firma ile olmayan arasında da Gümrük
işlemleri açısından bir fark söz konusu
değil. Haliyle arşiv olmadığı gibi sis-
teme de evrak yüklenmiyor.
• Kırımızı hat muayene de Gümrükle
muhatap Olan kimse yok sadece şöför
malı götürüyor. Memurlar ile de kişisel
bir görüşme yok.
• Gümrük beyanlarında E-İmza kav-
ramı yok. Sadece IP numarası üzerin-
den kim tarafından sisteme gönde-
rildiği vergi numarası üzerinden takip
ediliyor.
• Ordino yok, konşimento yada özet
beyan beyannameye eklenmiyor.
• Tüm firmalar için KAĞIT tamamen
kaldırılmış. Sistem üzerinden işlem
yapılıyor.
• Petrol, Sigara ve enerji de ayrıca ÖTV
anlamında vergi söz konusu. Kdv oranı
%19.
• Kıymet bildirim formu 10.000$ altı
işlemlerde yok.
Container-Prüfanlage (CPA) Ham-
burg-Hafen Gümrük Ofisi Başkanı
Manfred Lindloff, Gümrük prosedür-
leri ve operasyonları hakkında yaptığı
sunumda şu detaylar dikkat çekmek-
teydi:
• Gümrük Bakanlığı yok. Gümrük İşlem-
leri Maliye Bakanlığına Bağlı Güm-
rükler Genel Müdürlüğü adı altında
yönetiliyor. Bakanlık’ ta 360 kişi, Güm-
rük Soruşturma’da 3450 kişi, Fede-
ral Finans Ofisi’nde 3.250 kişi, Gümrük
Okulu’nda 1600 kişi, Ana Gümrük’te de
25.700 kişi çalışıyor.
• 4000 İç Piyasa denetimi için perso-
neli var. Almanya da 40.000 memur
çalışıyor.
Yapılan görüşmelerde şu bilgiler edinildi:
İTHALAT SÜRECİ,
TÜRKİYE’DE
GÜMRÜKLER İÇİN
BAKANLIK, ALMANYA’DA
GENEL MÜDÜRLÜK
GÜMRÜK MÜŞAVİRİ |
46
61